יום שבת, 23 באוקטובר 2010

Guerlain Aqua Allegoria Mentafolia - ביקורת בושם

ימי השרב האחרונים של הסתיו המפוקפק שלנו היו בשבילי הזדמנות מצוינת להיזכר בכל מה שאני הכי אוהבת בקיץ, ולנסות למצות אותם עד תום - בידיעה שאלה הולכים להיעלם בקרוב אל תרדמת חורף של כמה חודשים.
"אקווה אלגוריה" של גרלן היא סדרת בשמים שאני מאוד מחבבת, המתאפיינת בבשמים קלילים בדר"כ וגם פשוטים, כאשר ב"פשוטים" הכוונה היא שאלה הם אינם בשמים המורכבים מאינספור רכיבי ריח. רוב הבשמים המסחריים המוכרים לנו הם תערובת המורכבת מהרבה מאוד רכיבי ריח שמעורבבים יחד טוב כל כך שהתוצאה המתקבלת היא סכום שהוא יותר מסך כל חלקיו, כלומר, תוצר חדש לגמרי שאמנם מורכב מהרבה אבני יסוד, אך שאיננו מריח כמו כל אחד מאבני היסוד הללו, אלא כמו משהו אחר. אם בבושם מסוים יש ורד, יסמין, מאסק, פאטשולי, ילנג ילנג ועוד אי אלו תווי ריח, אנחנו לא בהכרח נריח כל אחד מהרכיבים הללו (בעיקר אם אנחנו לא פרפומיסטות מיומנות), ומה שנריח הוא תוצר חדש שאותו נזהה כניחוח הייחודי של הבושם X או Y.

הרעיון העומד בבסיס סדרת אקווה אלגוריה הוא מיעוט מרכיבים. הבשמים בסדרה קרויים על שם הרכיב שאנחנו אמורים להריח, וזה פחות או יותר מה שבאמת נריח. ב"Anisia Bella" נריח אניס בעיקר,  ב"Herba Fresca" נריח עשבים, וב"Figue Iris" נריח תאנה ואיריס. לא שאין רכיבי ריח נוספים - יש ויש, אבל אלה מופיעים במתכונת מינימליסטית, ולרוב גם אותם נוכל לזהות (עם מעט מיומנות) באופן נפרד מהמכלול. אני חושבת שסדרת אקווה אלגוריה היא ממש בית ספר לפרפומיסט המתחיל, ואני מאוד ממליצה למי שרוצה להתחיל לזהות רכיבי ריח לנסות כמה בשמים מסדרה מופלאה זו. אקווה אליגוריה היא לא רק בית ספר לפרפומיסט המתחיל אלא במובנים רבים גם למתבשם המתחיל. הקלילות, הפשטות וה"טבעיות" (המרכאות הן משום שהבשמים עצמם לא בהכרח טבעיים, אבל הם מריחים דומה מאוד לאותו דבר בטבע שהבושם מכוון אליו. מנטה תריח כמו מנטה, אניס כמו אניס וכיו"ב) של בשמי הסדרה הן הרבה פעמים תכונות החסרות ברוב הבשמים המוכרים לנו, ובמובן זה בשמי אקווה אליגוריה הנם מעין "אנטי בשמים" שיכולים בשקט לעבוד גם בשביל אלה שאינם חובבי בשמים.
בקבוקי הסדרה מעוצבים להפליא בבקבוק זכוכית מעוגל המעוטר בזהב - עיצוב שהוא מחד יוקרתי ומהודר כיאה לשושלת גרלן, ומאידך פשוט ונקי, ומעיד על המינימליזם שהוא אוצר בתוכו. בית גרלן יוצא כל שנה עם שני בשמים חדשים מסדרת אקווה אליגוריה, אבל  - וכאן אנחנו מגיעים לחסרונות - הבשמים הללו אינם מגיעים לארץ והדרך היחידה להשיג אותם היא מחו"ל - בין אם בביקור פיזי, ובין אם מחנות מקוונת (איביי היא אופציה טובה לפעמים). חסרון נוסף של הסדרה היא שהרבה מאוד בשמים מתוכה (לצערי גם מנטפוליה) יוצאים מייצור בשלב כלשהו, ואז קשה מאוד להשיג אותם, ואם כבר אפשר להשיג אותם הם נסחרים בסכומים לא הגיוניים וחסרי כל פרופורציה למחיר הרגיל שלהם. מסיבה זו בדיוק לא כדאי לחכות שדבר כזה יקרה ולעוט עליהם כמה שיותר מהר ולהשיג אותם במחיר סביר (אני השגתי כמה מהם באיביי במחירים של עד 50 דולר).

ולענייננו - מנטפוליה, כשמו כן הוא, הוא בושם מנטה נטורליסטי. אני מאוד אוהבת מנטה , וכמעט על כל צורתיה - כולל מסטיקים ומשחות שיניים. יש במנטפוליה משהו שמזכיר קצת מסטיק מנטה ומשחת שיניים, ולמי שממש לא אוהב את הרעיון להריח כמו אחד מאלה, אולי כדאי לוותר כי הפעם זה בטוח לא יעבוד בשבילו. אבל לא להיבהל - מנטפוליה הוא בושם בכל זאת מורכב יותר, והוא מתנהל כמו בשמים רבים, עם התחלה אמצע וסוף. אמנם המנטה תמיד שם, אבל אלמנטים נוספים גורמים לה לא להיות חדה וחדגונית מדי. מנטפוליה נפתח בהדריות מרעננת של מנדרינות וטיפונת אשכולית שמלווים את המנטה לזמן קצר ממש. כעבור כמה דקות - ושוב לצד המנטה - אנו נכנסים אל תווי הליבה, הכוללים ורד, יסמין ותה ירוק. תשכחו מפרחוניות גדולה מהחיים ובומבסטית - מדובר בקמצוץ של פרחוניות רעננה ובתולית, עם מעט מאוד מתיקות מהולה במעט מרירות שקופה של תה ירוק. כעבור שעה-שעתיים גם אלה מתפוגגים להם ואנו נותרים - עדיין לצד המנטה כמובן - עם אלמנטים עציים, אשר לא מוסיפים חום לבושם כמו שבדרך כלל  עושים אלמנטים עציים, אלא אולי רק רכות מסוימת ועגלגלות. אף על פי שסדרת מנטפוליה מיועדת לנשים, רבים הם הבשמים מתוכה שהם יוניסקסיים לחלוטין. מנטפוליה, בהיותו בראש ובראשונה בושם אודות רעננות ומנטה, ורק אחר כך מתפלג באופן שווה אל החלוקות המגדריות -פרחים לנשים ועצים לגברים (במחילה מכם, הקלישאות הן לא שלי. הן בתרבות שלנו), ועדיין, בלי להיות לרגע נשי מדי או גברי מדי  - בהחלט עומד בכל קריטריון של בושם יוניסקס שאני יכולה להעלות על הדעת. שילוב של רעננות, קרירות ומנטה הם בעיני שילוב קייצי מנצח, ולא נותר לי אלא להצר על כך שבשמי קיץ רבים אחרים לא הולכים על הכיוונים הכל כך נכונים הללו (במקום פירותיות מבחילה שמרקיבה לאיטה על הגוף ביום קיץ חם ודביק).
מנטפוליה הוא מבשמי הקיץ החביבים עלי וקניתי אותו בבקבוק גדול (125 מ"ל) ומעט משומש (פחות מ- 10 מ"ל היו בשימוש) באיביי במחיר מציאה של 35 דולר. כל זה היה לפני שנתיים-שלוש. עכשיו, בבדיקה שערכתי באיביי במיוחד לכבודכם, ישנם רק שלושה מוכרים שמציעים את הבושם הזה למכירה, והיחידי מביניהם ששולח לישראל דורש בעבורו 200 דולר לפני משלוח. הייאוש, הייאוש! ועדיין, למי שזקוק למנטפוליה - שווה לעקוב באיביי. לפעמים המציאות שם נוחתות מהשמיים.

4 תגובות:

Peacha אמר/ה...

הוא נשמע מעולה...
הכתיבה שלך עליו מעמיקה ועניינית- אהבתי מאוד!

אבל המחיר... פייי יאההה

VanityGirl אמר/ה...

כן, המחיר בהחלט מופרך, אם כי זה דבר שקורה הרבה לבשמין לאחר שהם יוצאים מייצור. אבל לפעמים אפשר לעלות על מישהו שמוכר בקבוק משומש במחיר טוב באיביי אם יש סבלנות לעקוב...

מיכאלה אמר/ה...

תודה!
אני מאד אהבתי את הבושם בריח אשכוליות מהסדרה בתקופה מסויימת אם כי בביקורי האחרון בדיוטי הוא הריח חד ממדי וסינתטי.
הילנג-ילנג היה מעולה מעניין אם יוד מייצרים אותו.
אילו בשמים נוספים מהסדרה את אוהבת?

VanityGirl אמר/ה...

הכי אהבתי את הרבה פרסקה ואניסיה בלה. את האשכולית אהבתי פחות.